2013 m. lapkričio 14 d., ketvirtadienį, galerijoje Y, Minske, galerija MENO NIŠA pristatys jaunų Lietuvos menininkų kūrybą: Jolantos Kyzikaitės ir Konstantino Gaitanži tapybą, video menininko Rimo Sakalausko filmus, bei holografinę instaliaciją, skulptoriaus Algio Kasparavičiaus objektą.
Menininkai savo kūryboje aktyviai analizuoja socialinę aplinką, meno ir technologijų kontekstą, tačiau kiekvienas aktualias temas perteikia per asmeninę, kiekvieną labiausiai dominančią sritį, technikas.
Parodos pavadinimas SINCHRONIZACIJA kilo nuo menininko Rimo Sakalausko videofilmo tuo pačiu pavadinimu, menininkas analizuoja savo vaikystės vaizdinius. Video darbas konstruojamas asociacijų principu, gimdančiu netikėtus, utopinius ir tiesiog logiškai neįmanomus reginius. Kūrinio pavadinimas nurodo į identišką Karlo Gustavo Jungo sąvoką “sinchronizacija”, kuri apibūdina nesąmoningo (pasąmoningo) vaizdinio, patekusio į sąmonę, tapimą “tikrove”. Pristatydami skirtingus menininkus vienoje parodoje, mes taip pat ieškome asociacijų, bendrumų tarp jų, tačiau nesistengiame pateikti to, kaip tikrovės ar neginčijamos tiesos. Sinchronizacija šiuo atveju tampa labiau techniniu, parodos organizavimo proceso, o ne filosofiniu terminu nukreiptu į kūrybos analizę.
Jolanta Kyzikaitė tapytoja Jolanta Kyzikaitė – jaunosios kartos tapytoja, kūryboje dėmesį telkianti ties individo vidinių konfliktų, atsakomybių ir socialinėmis temoms. Menininkė sako: „Savo paveiksluose reaguoju į visuomenės, šeimos, asmens išgyvenimus, aktualijas, problemas – tiek inspiruotas pačios visuomenės, tiek kylančias iš mano asmeninio santykio su jomis. 2010 m. ji pelnė geriausią Jaunojo tapytojo vardą, laimėjo tris kūrybines rezidencijas Vienoje (Austrija). Galerija „Meno niša“ Jolantos Kyzikaitės kūrinius pristatė tarptautinėje šiuolaikinio meno mugėje ARTVILNIUS’11’12‘13. 2013 m. jos kūriniai pristatyti mugėse Maskvoje ir Vienoje. Jolantos Kyzikaitės kūrinių yra įsigijęs „Modernaus meno centras” Lietuvoje, Walter Bischop muziejus – Vokietijoje.
Rimas Sakalauskas priklauso jauniausiai Lietuvos video menininkų kartai. Vizualiaisiais menais ir muzika jis domisi nuo pat vaikystės, mokėsi Nacionalinėje M.K. Čiurlionio menų mokykloje, 2009 metais baigė fotografijos ir medijos menų studijas Vilniaus dailės akademijoje (BA). 2011 m. baigė animacijos magistro studijas Karališkajame menų koledže Didžiojoje Britanijoje. Rimas Sakalauskas aktyviai dalyvauja tarptautiniuose konkursuose ir festivaliuose. 1997 metais Tarptautiniame konkurse “Sound and vision” jis buvo apdovanotas pirmuoju prizu už geriausią darbą vizualizuojant kompozitoriaus Jean Sibelius muzika, 2009 metais – Baltijos prizu tarptautiniame Rygos video ir šiuolaikinio meno festivalyje “Waterpieces 2009”. Vieni svarbiausių jo apdovanojimų yra Grand Prix apdovanojimas Laisvoje kategorijoje, gautas Turku – Europos kultūros sostinėje 2011, ir 2013 m. apdovanojimas tarptautinėje meno mugėje ARTVILNIUS’13, jo instaliacija pripažinta kaip geriausia instaliacija.
Jo 2009 m. sukurtas audiovizualinis projektas „Sinchronizacija“ Lietuvoje pripažintas geriausiu jaunojo menininko darbu ir apdovanotas „Sidabrinės gervės“ apdovanojimu. Kūrinys atsidūrė ir tarptautinės meno bendruomenės dėmesio centre: apie 70 skirtingų parodų ir festivalių (nuo Vilniaus, Rygos ir Talino iki Niujorko, Brazilijos ir Seulo) jį įtraukė į savo programas, o keliolika jų „Sinchronizacijai“ paskyrė pagrindinius prizus. Menininkas kuria videomeno ir animacijos srityse.
Paskutinis darbas su 3D mapping projekcijomis yra natūralus poslinkis, kuris bando pagauti ir vaizduoti realybę iš „kreivos“ perspektyvos. Visos jo kuriamos vizualizacijos yra estetiškai apipavidalintos, paversdamos nemalonias istorijas atraktyviomis. Rimo Sakalausko darbai yra prikaustantys dėmesį ir nostalgiški, trikdantys ir traukiantys akį.
Konstantinas Gaitanži yra vienas ryškiausių jaunosios kartos menininkų Lietuvoje, gerai žinomas regione, VDA dėstytojas. Lenkų kritikas K. Stanislawskis apibūdina Konstantiną kaip „karštų medijų“ dabarties mene atstovą.
Konstantino Gaitanži darbai yra pilni ironijos ir absurdiško humoro. Tai išgalvota išgalvotos pandų medžiotojų genties tragedija (Pandahunters), kiborgo-kiškio, jakudzų priversto žudyti savo draugus, drama (Anthonio the Hare). Triptichas „Jubilee“ yra bendradarbiavimas su šiuolaikiniais lietuvių poetais, kurie autoriaus užsakymų parašė po sveikinimų ketureilį, kokius skaito per populiarius Lietuvoje TV sveikinimo koncertus. Šie ketureiliai buvo uždėti ant atsitiktinai pasirinktų Konstantino piešinių, taip sukuriant visiškai naujas skaitomas prasmes. Tiek pat nesvetimas autoriui ir žaidimas su istorine mitologija (Adventus Palaemoni). Darbų stilistika atiduoda duoklę tiek klasikiniam pop menui, tiek šiuolaikiniam japonų dailininkų judėjimui „Superflat“, tiek ir internetinio memo vizualumui.
Konstantinas dirba ir su tradicine tapyba – jo paveikslų ciklas „Neuschwabenland!“ buvo (šalia dar aštuonių Rytų Europos menininkų darbų) pasirinktas atstovauti pirmajam regiono šiuolaikinio meno pristatyme („East+Europe“), kuris ši rudenį vyko Hong Kongo vyriausybės rūmų parodų salėje. Konstantino Gaitanži darbų yra įsigiję kolekcininkai Lietuvoje ir užsienyje.
Algis Kasparavičius Vilniaus dailės akademijoje 2005 m. magistro laipsnį apsigynęs menininkas, savo parodinę veiklą pradėjo 2000 metais. Autorius neapsiriboja tradicinėmis skulptūros plastikos išraiškomis, o darbo medžiaga dažnai tampa asociatyvinis, literatūriškas mąstymas, įformintas, tokiomis skulptūrai nebūdingomis priemonėmis, kaip audinys ar siūlai. Pastaraisiais metais savo darbais tyrinėja žmogaus savijautos ir emocijų ryšį, tiek su savimi, tiek ir su jį supančia aplinka.